"Watchmen" Dosyası Roman Kahramanlarında

Başlatan ümitkr, 02 Temmuz, 2011, 21:06:58

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

ümitkr

Alan Moore'un filmini lanetlediği şaheseri "Watchmen" üzerine yazmak önce hepimizi çok ürküttü. Bir dünya klasiğinin altında kalmaktan korktuk. Ama korkumuzun üzerine gitmezsek hayattan zevk de alamazdık. Hakan Tunga Kalkan, Naz Beykan ve ben Ümit Kireççi zor bir işe kalkıştık, Watchmen üzerine yazdık.

Watchmen (Çizgi Roman)
Yazan – Alan Moore
Çizen - Dave Gibbons
Orijinal Baskı – DC Comics
Türkiye – Gerekli Şeyler Yayıncılık
Çeviren – Koray Özbudak


Resim - Infinity Inc. Sayı 29, Sayfa 33

Roman Kahramanlarının Temmuz-Eylül sayısında yazıları şu başlıklar altında okuyabilirsiniz:

Watchmen üzerine yazmak...

Watchmen üzerine yazmak bir Dostoyevski, Tolstoy, Stendhal veya Hugo üzerine yazmaya kalkışmak gibidir. Diğer binlerce edebi eser arasından sıyrılan ve "Klasik" olarak tanımlanan bir avuç eserin kapsamları, içerikleri, üslupları, mesajları, estetikleri öyle üst düzeydedir ki onlar üzerine yazı yazacak kişilerin de o oranda donanımlı olması gerekir. İşte Watchmen de çizgi roman dünyasının "klasik eserlerindendir" ve biz, onunla ilgili yazanlar hep bir veya bin adım gerisinde kalarak yazacağız eksik donanımımızla. Ama daha iyileri yazılsın diye inatla yazmayı sürdüreceğiz.

Ümit Kireççi
***

WATCHMEN'DE KAHRAMANLAR VE MEKÂNLARI
Tarif ettiğim yaşamın yapısı –ki bu yapının nesnel olduğuna inanıyorum– binalarda, bireye ve insanın içindeki duygularının doğasına derinden ve ayrılmaz bir şekilde bağlıdır.
Christopher Alexander (mimar)

Çizgi romanda mekân, kahramanların kişiliklerine ve iç dünyalarına ilişkin ipuçları taşıyan görsel bir anlatım öğesidir. Yazar Alan Moore, çizer Dave Gibbons ve renklendiren John Higgins, "Watchmen" adlı eserde, maskeli hayatlarını geride bırakmış altı kahramandan birinin öldürülmesiyle başlayan ve daha büyük bir komplonun açığa çıkmasıyla son bulmasını ele alan kurguyu, kahramanların duygu dünyalarının ve birbiriyle ilişkilerinin yönlendirdiğini aktarmak için mekân tasarımlarından yararlanmaktadırlar.
Naz Beykan

***
Watchmen, Çizgi Romanda Bir Devrim
Çizgi romanların geçmişten günümüze uzanan tarihçesinde çeşitli dönüm noktaları vardır. Seneler içerisinde çizim ve hikaye anlatımında yaşanan derinlik beraberinde çizgi roman çağlarını ortaya çıkarmıştır. 1930ların sonunda Altın Çağ ile başlayan süreç Gümüş ve Broz Çağ ile devam etmiştir. Günümüzde 1980lerin ortasında başlayan Modern Çağ halen devam etmektedir. Modern Çağ olarak isimlendirilen dönemin başlangıcına damgasını vuran çalışmalar olarak Frank Miller'ın "Batman:The Dark Knight Returns" ve Alan Moore'un "Watchmen" ön plana çıkmaktadır. Bu iki eserden "Watchmen"in başarısı çok daha ayrı değerlendirilmelidir. Batman'in okurlar ile tanışmasının 1939 senesine dayandığını dikkate alacak olursak "Watchmen" gibi ilk kez okurun karşısına çıkan bir grafik roman nasıl yeni bir çağın başlangıcını sağlamıştı?

Hakan Tunga Kalkan


***
Koray Özbudak - Ümit Kireççi Röportajı

Watchmen'i çevirmeniz teklif edildiğinde ne hissettiniz? Sizin için önemi nedir bu eserin?

Eserin çok katmanlı, yoğun ve bir romandan farksız –belki de daha zor— metninin yanı sıra Türkiye'de çizgi romana gösterilen ilginin eskisine oranla çok daha düşük olduğu gerçeğini göz önüne aldığınızda, Watchmen'i çevirmenin ve yayımlamanın cesaret isteyen bir iş olduğu açıktı. Bu işin altından kalkmak için idealist olmak ve eseri çok sevmek gerekiyordu.

Gerisi... Roman Kahramanları dergisinde

Görselle sorun yaşayanlara:
http://cizgiromanokurlariplatformu.blogspot.com/2011/07/watchmen-dosyas-roman-kahramanlarnda.html

alan ford

kaçmayı denemek bir tutsağın görevidir


Carnage

Eyvahh.  ;DBen yazacaktım,ben yazacaktım,birkaç süre önce yazmaya başlayıp ara verdim. Sizinki kadar kaliteli olacağını düşünmüyorum ama şu derginin çıkışını bekletin yaww. ilk ben yazacaktım :'( :'( :'( :'( :'(

ümitkr

Alıntı yapılan: Carnage - 03 Temmuz, 2011, 14:48:37
Eyvahh.  ;DBen yazacaktım,ben yazacaktım,birkaç süre önce yazmaya başlayıp ara verdim. Sizinki kadar kaliteli olacağını düşünmüyorum ama şu derginin çıkışını bekletin yaww. ilk ben yazacaktım :'( :'( :'( :'( :'(

:)

Bizim yazdklarımızın kaliteli olduğunu nereden çıkarıyorsun yav. YAzdık işte. Birbirimize yazılarımızı gönderdik, önerilerde bulunduk veya beğendik ve onay verdik, düzelttik, yamaladık, yolladık dergiye...

Gerisi onlara kaldı. Bastılar.

Önümüzdeki sayılarda farklı dosyalarla sürecek etkinliğimiz. Özellikle ilgi alanının ne olduğunu öğrenirsem konular çakıştığında "haydi gel birlikte debelenelim" diyebilirim uygun bulursan. O zaman yazarız da yazarız. İsteyen herkesle tabii  :P

Carnage

Yazdığınız yazıya şöyle bir göz attım. Bence kaliteli olmuş. The Comedian ve The Joker'ın benzerliği bugüne kadar kimsenin dikkatini çekmemişti yazıda bu benzerliği belirtmişsiniz. Özellikle hayatının anlatıldığı 2.bölümün sonunun da tıpkı The Killing Joke gibi bir fıkra ile bitmesi bunu doğrulayan nitelikte. Yazıda Watchmen okurken hiç dikkatimi çekmemiş olan 2 ayrıntıyı da belirtmişsiniz. Captain Metropolis'in kapitalizm tarafından kulllanılıp atılışı ve The Comedian'ın binadan düşüşü ile ABD'nin düşüşü arasındaki bağ ilginç.

Watchmen hakkında yazı yazmaya büyük bir heyecan ile başlasam da, sıkılıp ara verdim. Çizgi romanın çok kaliteli olmayan ana konusunu(Gibbons ve Moore da ana konuya fazla takılmayın der) anlamak için tek bir okuma yetiyorken öyle göndermeler içeriyor ki bazılarını anlamak için oldukça yüksek bir entelektüel seviye gerekiyor. İnternette birçok online rehber bulunuyor,kitabı okuduktan sonra bunlara göz atmasam Watchmen'in neden popüler kurgunun en büyük örneği olduğunu anlayamayacaktım. Entelektüel seviyenin haricinde oldukça dikkatli olmalısınız ki ufacık bir panelin içerisindeki ufacık bir nesnede bile büyük bir sembolizasyon gizli olabilir. Moore filmi boykot etmekte yüzde yüz haklı.