70'lerde çizgi roman?

Başlatan Ralph, 23 Nisan, 2015, 16:22:56

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 3 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Mrtekin

Ralph Bey,

Yok, bu mantıkta da anlaşamıyoruz, bu bir hata değil, etki-tepki meselesi de değil, hele ki çrnin ciddiye alınmaması ya da ciddiyetinin bozulması ile de hiç ilgisi yok, olay tamamı ile bir arz talep ve ekonomi meselesi, şu anda piyasada geçmişe oranla nasıl görece olarak comics çeşitlenmesi yaşıyorsak (ya da fumetti ya da manga) o zaman için de durum öyleymiş, herşeyin bir başlangıcı vardır, bizim de başlangıcımız öyle başlamış, algı ve talep böyle oluşmuş. Ama ben 80 ler çocuğuyum. 80 lerde zaten herzaman bir western furyası da vardı. Olaya o zamanın koşulları ve çerçevesi içinde bakmak lazım. Yani, şu anda comics (dizisi, oyuncağı, sineması, dijital/basılı dergileri, sosyal medyası vd si ile) bilinçaltımıza ve kültürümüze nasıl hükmedip bizim satın alma kararlarımızı etkiliyor ise o zamanki durumda oymuş. Buna çok takılıp, kendimize çok yüklenmeyelim.

Şunu da bilmiyoruz, gerçekten western ya da comicsin ya da frankofonun ya da yerli üretimin gerçek ağırlığı ne idi? 70 li yıllardan aylık ya da yıllık bir çr yayın listesini bulup, tespit edelim, çok faydalı olur, bence.

Atilla Beyin dediğine kesinlikle katılıyorum, şu anda çok bilinçli bir çr okuru profili var, ama bu temel o zamanlardan geliyor ve kesinlikle kötü bir miras da değil.

Satın alma durumu ise sizin tamamı ile reel kazancınızın artması ile ilgili, yani adam gibi yaşayabilecek bir gelire sahip olabilirsek, kendimize hobi alanları ve kültür/sanattan oluşan yaşam çevreleri de yaratırız. Çr yavaş yavaş pahalı bir ürün haline gelmeye başladı, asıl tehlike de bu, bence.

They drew first blood...

Ralph

Alıntı yapılan: Mrtekin - 24 Nisan, 2015, 11:48:41
Ralph Bey,

Yok, bu mantıkta da anlaşamıyoruz, bu bir hata değil, etki-tepki meselesi de değil, hele ki çrnin ciddiye alınmaması ya da ciddiyetinin bozulması ile de hiç ilgisi yok, olay tamamı ile bir arz talep ve ekonomi meselesi, şu anda piyasada geçmişe oranla nasıl görece olarak comics çeşitlenmesi yaşıyorsak (ya da fumetti ya da manga) o zaman için de durum öyleymiş, herşeyin bir başlangıcı vardır, bizim de başlangıcımız öyle başlamış, algı ve talep böyle oluşmuş. Ama ben 80 ler çocuğuyum. 80 lerde zaten herzaman bir western furyası da vardı. Olaya o zamanın koşulları ve çerçevesi içinde bakmak lazım. Yani, şu anda comics (dizisi, oyuncağı, sineması, dijital/basılı dergileri, sosyal medyası vd si ile) bilinçaltımıza ve kültürümüze nasıl hükmedip bizim satın alma kararlarımızı etkiliyor ise o zamanki durumda oymuş. Buna çok takılıp, kendimize çok yüklenmeyelim.

Şunu da bilmiyoruz, gerçekten western ya da comicsin ya da frankofonun ya da yerli üretimin gerçek ağırlığı ne idi? 70 li yıllardan aylık ya da yıllık bir çr yayın listesini bulup, tespit edelim, çok faydalı olur, bence.

Atilla Beyin dediğine kesinlikle katılıyorum, şu anda çok bilinçli bir çr okuru profili var, ama bu temel o zamanlardan geliyor ve kesinlikle kötü bir miras da değil.

Satın alma durumu ise sizin tamamı ile reel kazancınızın artması ile ilgili, yani adam gibi yaşayabilecek bir gelire sahip olabilirsek, kendimize hobi alanları ve kültür/sanattan oluşan yaşam çevreleri de yaratırız. Çr yavaş yavaş pahalı bir ürün haline gelmeye başladı, asıl tehlike de bu, bence.

Bu da bir fikir...  Bunun bir avantaj mı yoksa hata mı olduğuna karar vermek zor... Ciddi bir yoklama yapmak şart ama bir dönem yok satan çizgi romanların bu dönem hiç satmamasını neye bağlayacaksınız? Bu sadece teknolojiyle, televzyonla açıklanamaz. Dünya'nın her yerinde teknoloji var ancak 30 yıl önce popüler olan çizgi roman, şimdi satış yapamıyor durumu yok. Hiç sevilmese, tamam. Ama yıllarca felaket derecede güzel satışlar yapmış bir sektör aniden duvara tosluyorsa bunda bir hata aranmalı diye düşünüyorum.

Çizgi romanın pahalı bir şey oluşundan ziyade biraz alım gücü ve dış etkenler de göz önünde bulundurulmalı. Eskiden gençler harçlıklarını gönül rahatlığıyla çizgi romana yatırabiliyordu. Bugün ekran kartı almak için biriktiriyorlar ya da yeni bir telefon. Bu biraz da klasik zevklerin teknolojiye yenik düşmesiyle alakalı.

Çizgi romanların fiyatlarını ben makul buluyorum günümüzde. Elbette eski zamanlarla kıyaslanamaz ama telifi, çevirileri vesairesi gayet doğal bu fiyatlar. Anormal olan bizlerin alım gücü, o da bambaşka bir konu :)

Mrtekin

Ralph Bey,

Bence konu cidden çok dağıldı.

Beni sektörün duvara toslaması değil (ki sebeplerin ekonomik olduğunu söylüyorum.) daha iyiye evrilmesi ve daha iyi noktalara gelmesi ilgilendiriyor.

Şurada da yanılıyorsunuz, teknoloji geliştikçe toplum ve insan dönüşür ve bu a dan z ye herşeyi (özellikle kültürü) etkiler.

Ama şu da var, Zihinde "Klasik" algısı yerleşmiş her ürün zaman ve mekandan bağımsız olarak hala satar, satmaya da devam edecektir. (Tenten, Red Kit, Kızılmaske, Teks,  Zagor, MNo, Mm, swing, teksas, tommiks vd.) Ha bunlar klasik değildir derseniz, bilemem, piyasa tepkisi ve bakış açısı budur.

Comics, zaten bir algı kurmaya çalışmıyo, sürekli algı ile oynuyor, evren değişiyo, sıfırlıyo, çakıştırıyo,  genişletiyo, paralellliyo, geliştiriyo, yani onların durağan ve sürekli bir algısı yok, devridaimi sürekli kılmadıkları an biterler, belki de cazibeleri de buradan kaynaklanıyor. Teknolojiye kendini en iyi adapte eden ekol, herzaman avantajlı olur, bu da şu an comics ve manga.

Olaya hata kimde nerede yerine farklı açılardan bakılabilirse, çok farklı yerlere gidilebilir, önyargılı olmamak lazım.

Saygı ve selamlar.
They drew first blood...

xmenac

Geçmişte alım gücü daha da düşüktü. Fakat o dönem amaç okumaktı, kitaplığa dizmek değil. Bu nedenle okuduktan sonra arkadaşlarıyla takas yapanlar ya da 2. el olarak satan kişiler vardı.

Günümüzde eleştirdiğim en önemli şey okumanın ikinci planda kalması.

Mrtekin

Bence çr adına mükemmel bir potansiyel yakalanmış ama vizyonsuzluk sektörü daha iyiye evriltememiş.

Ben şu an tüm çr yayıncılarımızın bir dernek altında birleşmesini, çok isterim mesela. Biraz sistemin inşasına yönelik çalışsak?

Ya da bir yayıncımız, bünyesinde, bir yazar çizer ekibi kurup, çr ürünleri çıkarsa, biz de görsek, beğensek, desteklesek, fena mı olur?

Yani kimse yanlış anlamasın bana, artık, salt bayi -franchise sistemi ile çalışan tüketici odaklı yayınevi sistemi yetmiyor, üstüne üretim odaklı artık birşeyler konulabilmesi, çıtanın yükseltilmesi de gerekiyor.

Vizyon iyi kurulursa, ardı da gelecektir, eminim bundan.

They drew first blood...

xmenac

Aslında piyasanın mevcut durumuyla ilgili bu son değindiğiniz husularla alakalı bir konu açsanız oradan devam etsek epey güzel olur. Asıl tartışılması gereken konular bunlar bence.

Mrtekin

Xmenac,

Adminler beni döver,  :) bi de Çizgi Düşler fanıyım, yani eleştirinin de sınırı var, sonra indirimi bir keserler ise gönyem şaşar, duman olurum, sonra :)

Şaka bir yana, İletişim (puslu kıtalar atlası) ve Arkabahçe (seyfettin efendi) bu kapsamda muhteşem adımlar atıp, ortalığı salladı. Benzer adımlar, Marmara ve Çizgi Düşlere de çok yakışır, bence.

Bekleyelim, görelim.
They drew first blood...

hanac

Alıntı yapılan: Mrtekin - 24 Nisan, 2015, 14:35:46
Şaka bir yana, İletişim (puslu kıtalar atlası) ve Arkabahçe (seyfettin efendi) bu kapsamda muhteşem adımlar atıp, ortalığı salladı.

Seyfettin Efendi'yi Arkabahçe çıkarmadı.

Devrim kendi adına çıkarıyor Seyfettin Efendileri.

hanac

Sizi "Çizgi Roman Piyasası ve Sorunları" başlığına da bir göz atmaya davet ediyorum  :)

http://altinmadalyon.com/altin/index.php/topic,1788.0.html

Not: Bu başlığı da "ÇR Piyasası" bölümüne taşıyorum.

Ralph

Alıntı yapılan: hanac - 24 Nisan, 2015, 14:46:24
Sizi "Çizgi Roman Piyasası ve Sorunları" başlığına da bir göz atmaya davet ediyorum  :)

http://altinmadalyon.com/altin/index.php/topic,1788.0.html

Not: Bu başlığı da "ÇR Piyasası" bölümüne taşıyorum.

Yerinde bir karar olur, konu oraya saptı çünkü  :D

Her ne kadar önceleri mizah dergilerinde yayınlanıyor olursa olsun En kahraman Rıdvan, Kötü Kedi Şerafettin tarihimizin en iyi yerli yapıtlarıydı bana göre. Galip Tekin'in Tuhaf Öyküleri de buna dahil... Devamı neden gelmedi? Neden genç nesiller bunlardan ilham alarak devamını getirmedi? Basit. Düşük satış rakamları, yeni yazar ve çizerleri teşvik etmek bir yana, bu işten soğutuyor. Hatta yukarıda saydığım eserlerin yaratıcıları bile gelirlerini başka sektörlerden kazanıyor.

Her şeyin başı satışlar... Çizgi romanı yaygınlaştırabilirsek, yerli yayınlarımız da artar. Önce en azından satışlarda %20-%30 gibi artış gösterilmeli... Bunun için de çok çabalamamız gerek çünkü çizgi romanın imajı hala çok kötü.

Mrtekin

Alıntı yapılan: hanac - 24 Nisan, 2015, 14:44:08
Seyfettin Efendi'yi Arkabahçe çıkarmadı.

Devrim kendi adına çıkarıyor Seyfettin Efendileri.

Lanet olası federaller.  :)

İdefix beni yanılttı, Abi, orada sanki Arkabahçe Yayıncılık ürünü gibi bir durum var.

Helal olsun, Devrim Beye.
They drew first blood...

xmenac

Muhtemelen Devrim Bey kitabın internet sitelerine dağıtımı konusunda Arkabahçe ile çalışmış olabilir. Yayınevi kısmında bu nedenle Arkabahçe Yayıncılık gözüküyor olabilir.

Seyfettin Efendi gibi müthiş bir çalışmayı yayınevlerinin değil de Devrim Bey'in kendisinin yayınlaması da üzerinde durulması gereken bir konu bence. Yerli esere bu kadar hasret kalınmışken yayınevlerinin bu eseri yayınlamak için yarışması lazımdı bana sorarsanız. Belki de Devrim Bey'in kendi kararıdır bilmiyorum.

hanac

Alıntı yapılan: xmenac - 24 Nisan, 2015, 20:18:13
Seyfettin Efendi gibi müthiş bir çalışmayı yayınevlerinin değil de Devrim Bey'in kendisinin yayınlaması da üzerinde durulması gereken bir konu bence. Yerli esere bu kadar hasret kalınmışken yayınevlerinin bu eseri yayınlamak için yarışması lazımdı bana sorarsanız. Belki de Devrim Bey'in kendi kararıdır bilmiyorum.

Bildiğim kadarı ile çoğu yayınlamak istedi.

Ama Devrim kendi çıkarmaya karar verdi.