Japon çizgi romanı Manga

Başlatan darkwood, 03 Ekim, 2009, 19:50:24

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

darkwood

Manga, Japonlarin çizgi roman için kullandiklari sözcüktür. Manga kelimesinin bilinen ilk kullanimi 1770'li yillara dayanmaktadir. 19. yüzyil boyunca kelime özel olarak, üzerinde karikatürler bulunan agaç bloklarini, özellikle de Hokusai Katsushika'nin 1819'da yayinlanmis olan ve ögrencilerinin kullanmasi için kendisinin çizdigi taslak, çizim ve karikatürlerini adlandirmakta kullanilmistir. Hokusai çizdigi taslaklari iki Çince karakterin "man" (kaygisiz, ilgisiz) ve "ga" (resim) birlesiminden olusan "manga" kelimesiyle tanimlamistir.

Tarihçe  Japonya din ve kültür anlaminda büyük ölçüde Çin'den etkilenmistir. Özellikle 6. ve 7. yüzyillarda yeni ve güçlü bir din olarak Budizm'in Japonya'da benimsenmesiyle birlikte, Budist tapinaklarinin yapimini ve duvar resimlemelerini de beraberinde getirmistir. Nara sehri bölgesinde bulunan Toshodoiji ve Horyuiji tapinaklarinin duvarlarina ve tavanin arkasina Insanlari ve hayvanlari konu alan çok çesitli karikatürler yapilmistir.

Tarih boyunca sanat ve bilim alanlarinda pek çok bulusun gerçeklestirildigi Uzakdogu topraklari çizgi roman sanati açisindan da tarihi bes yüzyil kadar önceyi isaret eden uygulama denemelerine ev sahipligi yapmistir.

Bu baglamda "Uzakdogu Kültüründe -Japonya Örneginde- Çizgi Roman Sanatinin Gelisimi ve Bir Çizgi Roman Denemesi" baslikli arastirmanin ilk bölümünde, çizgi roman sanatinin tanimi ve amaci konusundaki görüsler iletilmis, Bati çizgi roman sanatinin Avrupa, Amerika ve Türkiye'yi içeren kisa tarihçesi, Uzakdogu'daki örneklerin tarihsel gelisimiyle karsilastirmak amaciyla konu edilmistir. Çizgi romanin ilk olarak Amerika Birlesik Devletlerinde tanimlanmasi, bu kültürün Avrupa ve Uzakdogu'ya olan etkisi nedeniyle, birinci bölüm çizgi romanin Bati'daki gelisimine ayrilmistir.
Uzakdogu'ya bakildiginda henüz kesfedilmemis bir çizgi roman kültürü dikkatleri çekmektedir. Uzakdogu çizgi roman sanati sayisiz denebilecek kadar yogun üretimi, tarih, din, kültür ve felsefenin konulara yansimasi ve Bati çizgi romanlarindan ayrilan farkli tarziyla arastirilmasi ve ögrenilmesi gereken degerler içermektedir.

Günümüzde iletisim aginin güçlenmesi ulusal sinirlari görünmez hale getirerek "global" kavramini yasantimizin içine yerlestirmistir. Internetin topluluklar arasinda bilim ve sanat alanindaki akisi saglamasiyla Uzakdogu çizgi roman sanati ülkemizde de güncellik kazanmaya baslamistir. Günümüzden yirmi yil kadar geriye gidildiginde bizim için görülen ilk örnekler televizyon kanallarinda yayinlanan Japon çizgi filmleri olurken, ayni zaman diliminde Amerika- Avrupa ve bazi Uzakdogu ülkeleri, Uzakdogu'dan özellikle Japonya'dan yayilan bu özel çizgi roman ve çizgi film yapimlarinin ticareti ve tüketimini gerçeklestirmislerdir. Bunun yani sira çogu akademisyen ve sanatçi bu konuda arastirmalarda bulunmus, yayin ve bildiriler olusturmuslardir.

Uzakdogu toplumlarinda, kültür sanatla iç içe geçmis durumdadir. Geleneksel miras 21. yüzyilda bile yasamin ve sanatin içine girebilmektedir. Bu özellik ve sözü edilen toplumlarin her isi sanatmis gibi özenle uygulamalari, tipki resim veya illüstrasyon sanatlarinda oldugu gibi, çizgi roman sanatinda da eserlere özgün bir boyut kazandirmistir.

Uzakdogu illüstrasyon sanatlarinin tarihçesi incelenirse, özellikle Çin ve Japonya'nin çizgi roman sanatlarinda önemli ölçüde tarihsel bir etkilenme içinde oldugu gözlemlenmektedir. Bu baglamda Uzakdogu kültüründe çizgi roman sanatinin gelisimi köklü bir felsefe, kültür ve sanat üçgenine dayanmaktadir. Günümüz çagdas Uzakdogu çizgi roman sanatini kavrayabilmek ve dogru degerlendirmek bu önemli tarihçeyi ve günümüze yansimalarini bilerek mümkün olacaktir.

Ikinci bölümde Uzakdogu kültür, felsefe ve din olgularinin plastik sanatlara olan etkisi irdelenmis, çizgi roman sanatiyla geleneksel resim ve illüstrasyonlar birbirleriyle baglanti kurularak incelenmistir. Bu bölümde Uzakdogu çizgi roman sanatina bu konuda en önemli tarihsel baslangiçlari içinde barindiran Çin çizgi romaniyla giris yapilmistir. Uzakdogu ülkeleri içerisinde çizgi romanin gelisimi açisindan bilimsel derleme ve arastirma kaynaklarinda yer edinebilmis diger iki ülke, Kore ve Filipinler bu bölümde sirasiyla incelenmistir.


Günümüzde çizgi roman sanatina neredeyse yeni bir yön vermeye baslayan Japonya, Uzakdogu toplumlari arasinda, ülke sinirlarini asarak sadece yakin çevresinde degil, Bati'da da taninmayi basarmistir. Japonya her yastan okur kitlesi olan ve yilda milyar dolarlik bir satis rakamina ulasan çizgi romanlariyla ('manga'),  grafik tasarim, animasyon ve oyuncak endüstrilerinde yeni bir devrim yaratmis ve bu özelligiyle Uzakdogu çizgi roman haritasinin en üretken bölgesi oldugunu kanitlamistir. Konu bakimindan sinirsiz görünen 'manga'lar Japon toplumunun karakterini ve yasam biçimini yansimakta, bu özelligini kullanarak ulusal kimligi ve kültürü dünyaya aktarmaktadir. Üçüncü bölümün tamaminin ayrildigi Japon çizgi roman kültürü, tarihsel gelisimi, geleneksel plastik sanatlarla, felsefe ve din ögeleriyle olan iliskisi açisindan ayrintili olarak ele alinmistir. Son yillarda farkli ve üretken yaklasimiyla dünya gündeminde bulunan çizgi roman çalismalarinin bu bölüme önemli bir katkisi olacagi düsünülerek incelenmistir.

Arastirmanin dördüncü ve son bölümünü olusturan uygulama çalismasi, tezin içerigine uygunlugu göz önünde bulundurularak çizgi roman denemesi biçiminde hazirlanmistir. Türk ve Japon baslangiç mitolojilerinden alinan iki öyküden esinlenilerek olusturulmus çizgi roman çalismasinda desen, mürekkep ve tarama teknikleri kullanilmistir. Bu deneysel uygulamada Uzakdogu'yu konu alan arastirmanin önemli bir kismini olusturan Japonya örnegine gönderme yapmak amaçlanmistir. Öykünün baslangicindaki dünyanin yaratilis sahneleri Türk mitolojisinden alintilarla hazirlanmis, ulusal degerlerin hatirlatilmasi ve iletilmesi açisindan önemi oldugu düsünülmüstür.
Çizgi roman sanati her toplumda farkli gelisim göstermis bir sanat türüdür. Toplumlar arasindaki sosyo-kültürel farklara bagli olarak, her ülkenin çizgi romana yaklasimi degisimler gösterir. Çizgi roman sanati önemli ölçüde kurgularini güncel ve tarihi olaylardan, is yasantisindan, okuldan ya da insan iliskilerinden, kisacasi insan yasaminin içinden seçtigi için ait oldugu toplumun kültürü ve yasam tarziyla yakindan iliskilidir. Bu nedenle çizgi roman sanati konularini seçtigi olaylarin etkisiyle zaman zaman kimlik degistirmis, saldirgan, içe kapanik, gerçekçi, elestirel, disavurumcu vb. roller edinmistir.

Son yüzyilda, büyüteç altina alinmis ve pazar payi yüksek batili benzerlerinin aksine, Uzakdogu'ya bakildiginda henüz kesfedilmemis bir çizgi roman kültürü dikkatleri çekmektedir. Uzakdogu çizgi roman sanati sayisiz denebilecek kadar yogun üretimi, tarih, din, kültür ve felsefenin konulara yansimasi ve Bati çizgi romanlarindan ayrilan farkli tarziyla arastirilmasi ve ögrenilmesi gereken degerler içermektedir.

Günümüzde iletisim aginin güçlenmesi ulusal sinirlari görünmez hale getirerek "global" kavramini yasantimizin içine yerlestirmistir. Internetin topluluklar arasinda bilim ve sanat alanindaki akisi saglamasiyla Uzakdogu çizgi roman sanati ülkemizde de güncellik kazanmaya baslamistir. Günümüzden yirmi yil kadar geriye gidildiginde bizim için görülen ilk örnekler televizyon kanallarinda yayinlanan Japon çizgi filmleri olurken, ayni zaman diliminde Amerika- Avrupa ve bazi Uzakdogu ülkeleri, Uzakdogu'dan özellikle Japonya'dan yayilan bu özel çizgi roman ve çizgi film yapimlarinin ticareti ve tüketimini gerçeklestirmislerdir. Bunun yani sira çogu akademisyen ve sanatçi bu konuda arastirmalarda bulunmus, yayin ve bildiriler olusturmuslardir.

Uzakdogu toplumlarinda, kültür sanatla iç içe geçmis durumdadir. Geleneksel miras 21. yüzyilda bile yasamin ve sanatin içine girebilmektedir. Bu özellik ve sözü edilen toplumlarin her isi sanatmis gibi özenle uygulamalari, tipki resim veya illüstrasyon sanatlarinda oldugu gibi, çizgi roman sanatinda da eserlere özgün bir boyut kazandirmistir.

Uzakdogu illüstrasyon sanatlarinin tarihçesi incelenirse, özellikle Çin ve Japonya'nin çizgi roman sanatlarinda önemli ölçüde tarihsel bir etkilenme içinde oldugu gözlemlenmektedir. Bu baglamda Uzakdogu kültüründe çizgi roman sanatinin gelisimi köklü bir felsefe, kültür ve sanat üçgenine dayanmaktadir. Günümüz çagdas Uzakdogu çizgi roman sanatini kavrayabilmek ve dogru degerlendirmek bu önemli tarihçeyi ve günümüze yansimalarini bilerek mümkün olacaktir.

Günümüzde durum  Günümüzde, Japon çizgi romanlarinin en bilinen sekli öykülü çizgi romanlardir. Ilk defa çizgi roman dergilerinde seri halde yayinlanmis daha sonra da kitap haline getirilmislerdir. Hepsinin tamami binlerce sayfa uzunluguna erismektedir.

Dünyada sevilen bazi  Mangalardan Örnekller..
 1 Winx Club          
 2 W.I.T.C.H.    
 
 3 Bitter Virgin        
 4 Vampire Knight  
 5 Gantz  
 6 Atashi wa Bambi  
 7 Dragon Ball  
 8 Tsubasa RESERVoir CHRoNiCLE  
 9 One Piece  
10 Kareshi Kanojo no Jijou  
11 Naruto  
12 Claymore  
13 Bleach  
14 Death Note  
15 Slam Dunk  
16 D.N.Angel  
17 Chobits  
18 Fruits Basket  
19 Hadashi no Gen  
20 Hana Yori Dango  
21 Koukou Debut  
22 A Thousand Years of Snow  
23 Warcraft  
24 Genshiken  
25 Neon Genesis Evangelion: Angelic Days  
26 Golden Boy  

27 Doubt  
28 Lovely Complex  
29 Kodomo no Jikan  
30 Old Boy  
31 Rosario
32 XXXHOLIC  
33 Berserk  
34 Mamotte! Lollipop
35 Jump Superstars
36 Lilim Kiss  
37 Dr. Slump  
38 Alive - The Final Evolution  
39 Mirai Nikki  
40 Hells Angels  
41 King of Fighters Kyo  
42 Shoot!  
43 Katekyo Hitman Reborn!  
44 Suicide Club  
45 The Dreaming  
46 Urooboe Uroboros!  
47 Deep Love: Ayu no Monogatari  
48 Anastasia Club    
49 Kimi ni Todoke  
50 Blade of the Immortal  
51 Midnight Secretary  
52 Uwasa no Midori-kun  
53 Miyuki  
54 Gintama  
55 Bakuman  
56 Datte Ai ja Nai!?  
57 KissXsis  
58 Sono Kuchibiru ni Yoru no Tsuyu  
59 RG VEDA  
60 Hajime no Ippo  
61 Parfait Tic  
62 Love Hina  
63 Ai Ga Tomaranai!  
64 Desire Climax

65 Samurai Baby  
66 Skip Beat!  
67 Loveless  
68 Good Morning Call  
69 Onegai Teacher  
70 Kare First Love  
71 Rurouni Kenshin  
72 Great Teacher Onizuka  
73 Fushigi Yuugi  
74 Ceres: Celestial Legend  
75 Until Death Do Us Part  
76 Cromartie High School  
77 Shugo Chara!  

78 Alice 19th  
79 Watashi no Suki na Hito  
80 Card Captor Sakura  
81 Othello  
82 Mars  
83 Clover  
84 Baku

Kaynakça  
*Onur Alparslan, "Geçmisten Günümüze Manga Tarihi"
*Anima Manga Türkiye
*wikipedia
*Elif VAROL (2003) UZAKDOGU KÜLTÜRÜNDE 'JAPONYA ÖRNEGINDE' ÇIZGI ROMAN SANATININ GELISIMI, Hacettepe Üniversitesi *Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayinlanmamis Yüksek Lisans Tezi
*Burak Aydin (2003) "Nedir bu Anime? Peki Ya Manga?", MANGANIME DERGISI
Darkwood Sakinleri..

hozcomics

türkiye'de neden manga yayinlanmiyor...
neden hiç çr dükkanlarinda manga yok...
yayinlananlar gerçekten manga mi?

darkwood

Merhaba,
Türkiyede Manga ve Anime tarzi birçok kitap ve dergi yayinlaniyor. Kitaplarda her ne kadar Manga / Anime olarak isim belirtilmesede. Çizim ve tarz  olarak bunlari ayirt etme sansimiz var.



Asagidaki sitelerden Türkiyede yayinlanan mangalar ile ilgili detayli bilgiler alabilirsiniz.

http://www.manga.gen.tr/manga/populer/
http://www.anime.gen.tr/haberler.php?kategori=Turkiye

Ayrica Internetten Türkçe olarak ONLINE Manga okumak için asagidaki linki ziyaret edebilirsiniz.

http://www.mangaturk.com/index.php?option=com_content&view=article&id=86&Itemid=53

Darkwood Sakinleri..

Alperen

ArkadaslarManga okumak sabir gerektiriyor. karakter gelisimi  bazen bolumlerce suruyor.  Manga'ya alismak icin once Turkiye'de animelerin de yaygin sekilde izlenmeye baslanmis olmasi onemli olabilir. Bence Gantz, Berserk, One Piece, Bleach, Love Hina, Maison Ikkoku, Ranma 1/2, Evangelion  gibi cizgifilmleri izleyin. Daha sonra manga okuyun.
Gantz'in ve Berserk'in mangasininin super kaliteli oldugunu goreceksiniz. Bayilacaksiniz. Love Hina universite sinavina girmeye calisan ogrenciler tarafindan cok sevilir diye dusunuyorum.  Vaktim olunca baska mangalarda onerecegim. Hosca kalin.

tommikser





Manga:
Japon Çizgi Romanının Tarihi, atom bombasıyla insanlığın en ağır yaralarından birini almış olan bir halkın eşsiz hayal gücünün bir tarihi kitap, manganın günümüze dek yaşadığı gelişmeyi anlatırken, Japon kültürüyle ilgili zengin bir değerlendirme sunuyor. Mangayı, iri gözlü çocuksu karakterlerden en karanlık çizimlere dek inceleyen Grevett, Japon kültürünün yarım yüzyılda nükleer savaştan cinsel tercihlere, iş hayatından kabuslara, süper kahramanlardan ekolojik sorunlara nasıl yepyeni yaklaşımlar getirdiğini anlatıyor. Osamu Tezuka gibi ustaların hikayelerini, manganın başyapıtlarını, türklerini, film uyarlamalarını 400′e yakın resimle anlatan bu çalışma, bugüne dek yayınlanan en kapsamlı manga rehberi.
Yazar : Paul Gravett 
Çeviri : Hüseyin Can Erkin
Editör  : Arzu Taşçıoğlu
Türkçeleştiren : Rüstem Baksoy
Aralık 2008

hennessy

Manga, çizgi romanın Japoncası. Yani Japonlar bütün çizgi roman türlerine manga diyorlar. Japonya dışındaki her yerde ise "manga", "Japon çizgi romanı" demek. Japonlar manga çizenlere mangaka diyorlar, Japonya dışındaki her yerde ise çizer deniyor. Çok özel bir durum değil yani. Japonların çok bozulduğu bir şey de batılıların manga'yı mahua ve manhwa ile yani Çin ve Kore çizgi romanları ile karıştırması. Anime ise Japon çizgi filmlerine verilen ad. Bu kelime, Fransızca "animation"dan türemiş.

Türkiye'de işten hiç anlamayanlar, animelere de manga dedikleri için manga'nın çizgi filmler için de kullanıldığı gibi yanlış bir inanış oluşmuş. Bu yanlışlığın bir sebebi de, söz konusu anime'lerin çoğunu "Manga Entertainment" adlı şirketin dağıtması. İngiliz Manga Entertainment'ın dağıtımını üstlendiği anime'lerin en ünlüsü "Ghost in the Shell" örneğin. Artık boş vermişlikten midir, alışkanlıktan mıdır bilinmez, hala çizgi filmlere manga demek yaygınca görülen bir kullanım.
Manga, Japoncada "acayip resimler" demekmiş. Bu sözcüğün yaygın kullanımı, 19. yüzyılda Hokusai'nin işlerinin basılması sonucu gerçekleşmiş. Hokusai, meşhur bir Ukiyo-e ustasıymış. Şimdi siz Ukiyo-e nedir diye de sorarsınız. Ukiyo-e, ahşap kalıplarla yapılan bir baskı tekniğiymiş, bu teknikle genellikle manzara resimleri yapılırmış, anlamı da "yüzen dünyanın resimleri" imiş.

Japonya, modernleşip batı dünyasına yetişmeye çalışırken Amerika'dan sanatçılar getirmiş, amaç batı resmindeki perspektif, form, renk gibi kavramların öğrencilere tanıtılmasıymış. O döneme kadar Japon resim sanatında bunlara hiç önem verilmemiş, çünkü önemli olan şey teknikten çok resmin arkasındaki fikirmiş. Tipik geleneksel ve ruhani Japon felsefesi yani. Manga, geleneksel Ukiyo-e teknikleri ile batı tekniklerinin birleştirilmesiyle melezlenmiş. Bizim bugün manga'dan anladığımız teknik; 2. Dünya Savaşı sırasında, Japon hükümetinin çok az işin basılmasına izin verdiği dönemde ortaya çıkmış işte. Manga o dönemde saygı duyulan bir sanat olarak benimsenmiş.

Manga, Japonya'da dünyanın geri kalanındaki gibi şık bir moda yerine hala önemli bir sanat formu. Japonlar manga'yı hem popüler kültürün önemli bir unsuru hem de geleneksel sanatlarının bir uzantısı olarak çok iyi bir yere oturtmuşlar ülkelerinde.

manga üretiliyor. Bu yüzden de dünyanın başka yerlerinde çizilen manga'ların (bunlara bazen world manga dendiğini duyabilirsiniz) içeriği eleştirilebilirken, has manga'lar her türlü şiddet öğesi barındırabiliyor.

Elbette manga'ların mutlaka şiddet barındırması gerekmiyor, bir portakalla arkadaş olan küçük kız çocukları hakkında da manga'lar çizilebilir, tabii ne kadar popüler olur o apayrı bir konu. Bu kitaplar yaş gruplarına, okuyucuların tolerans derecelerine göre farklı farklı raflarda, hatta bazen kapalı ambalajlarda satılıyor.

Japonya'da manga'ları sadece çocuklar veya "çocuk kalmış yetişkinler" okumaz, herkesin elinde bir manga görebilirsiniz. Zaten anime'ler de çocuk kuşaklarında değil, en çok televizyon izlenen gece saatlerinde yayınlanır.

Japonya'da milyonlarcası yayınlanan manga dergileri, genellikle her sayıda bir konu işleyen 30-40 sayfalık kitapçıklar. Tek sayılık özel dergilerden yıllardır basılmaya devam etmiş dizilere, sayfa başına tek kare şeklinde çizileninden tutun bildiğiniz çizgi bant formatını benimseyene, 1000 sayfalık maceralara kadar bin bir çeşidini bulmanız mümkün. Japonya'da sadece manga okunan kütüphaneler, yemek yerken manga okunan restoranlar, manga okuyup kahve içmek için uğranan kafeler var. Japonya'da manga, 5 milyar dolarlık bir pazar. Amerika'da bu piyasanın 100 milyon ile sınırlı kaldığını söylersek, farkı tahmin edebilirsiniz.

Japonlar sağdan sola yazar ve okur. Bu yüzden manga kareleri de sağdan sola doğru çizilir. Yani manga bant şeklinde çizildiyse bir sonraki kare için sağa değil sola bakmanız gerekir. Dünyanın geri kalanının bu şekilde okuyamayacağı varsayılıyorken, manga'lar Japonya dışı pazarlar için hazırlanırken çizimler tersine çevrilirdi. Yani sanki orijinaline ayna tutulmuş gibi basılırdı. Ancak bazı önemli çizerler zaman zaman gıcıklık yapabiliyor ve işlerinin bu şekilde basılmasına izin vermiyorlardı.

Böyle bir manga'nın elinize geçme ihtimali önceden çok düşüktü. Ancak son yıllarda özellikle Amerika'da neredeyse tüm manga'lar sağdan sola basılıyor. Yani böyle dizilmiş manga'lara rastlayabilirsiniz, şaşırmayın.
Bir manga'yı diğer çizgi romanlarından ayırmak son derece kolaydır. Öncelikle sağdan sola olma ihtimali var, bundan bahsetmiştik. Çizimler her zaman abartılı olmak zorunda değil, gayet gerçekçi çizilmiş manga'lar da mevcut. Balonlar İngilizce olsa bile karelerde mutlaka Japonca yazılmış bir şeyler vardır. Karakterler bazen son derece batılı görünebilir, yani bütün manga kahramanları kocaman gözlere sahip olacak diye bir kaide bulunmuyor. Tabii olması her zaman tercih sebebimizdir.

Kocaman gözler; modern manga'nın babası kabul edilen Osamu Tezuka'dan sonra, 1960'larda standart hale gelmiş. Ancak bu gözleri Tezuka-san icat etmemiş. Bu çizim tekniğinin babası bildiğiniz Walt Disney.

Kocaman gözlere çok fazla anlam sığdırılabildiğini gören Osamu Tezuka, bu tekniği takdir etmiş ve kullanmaya başlamış, adamcağız daha sonra kocaman gözlerin manga'lara özel bir şey sanılacağını tahmin edemezdi herhalde. Ancak dediğimiz gibi her manga kahramanının kocaman gözleri olacak diye bir şey yok. Bakın Sailor Moon'a. Şaka yapıyoruz, her şeye de hemen inanmayın canım, Sailor Moon koca gözlü kahramanlar mesire yeri gibidir.

Manga okurları, kadınlar, erkekler, bütün çocuklar, kız çocuklar ve erkek çocuklar için şeklinde beş gruba ayrılır. Duymuş olabileceğiniz örnekler verelim. Örneğin "Dragon Ball", erkek çocuklar için hazırlanan bir manga'dır.

"Marmalade Boy" ise genç kızlar için. "Akira" ve "Ghost in the Shell" erkekler için çizilmiştir. Gördüğünüz gibi erkekler bilim kurgu ve macera sever kuralı, Japonya'da da geçerli. "Mecha" da çok popüler bir manga alt türüdür. İnsanlar tarafından kullanılan devasa robotlar veya makinelerin başrolde olduğu bu manga türünde fantastik dizaynlar görmeniz olası, özellikle hayvan şeklindeki mecha'lar pek popüler.

Bazı manga sanatçıları omake denen işler de yayınlar. Bunları DVD'lerin ekstraları gibi düşünebilirsiniz. Zaten "omake", Japoncada ekstra anlamına geliyor.

Omake'ler bitmemiş, yayınlanmamış işler, hikâyeden çıkarılmış materyaller, deneme skeçleridir genellikle. Koleksiyon değerleri de vardır. Manga hayranlarının çizdiği işlere Dojinshi denir.

Bazı dojinshi'ler bir karakter için yazılmış yeni hikâyelerden bazıları içinde yepyeni karakterler barındırır. Bazı dojinshi'ler o kadar iyidir ki ufak yayınevleri tarafından basılır, Japonya'da sırf dojinshi çizen manga severlerin toplanması için yapılan zirveler vardır.
      
alıntı
Murat : Hasan abi Avengers dağılmış duydun mu?
Hasan: Duydum duydum toplanın Tellioğulları

hennessy

Manga: Japon Çizgi Romanının Tarihi, atom bombasıyla insanlığın en ağır yaralarından birini almış olan bir halkın eşsiz hayal gücünün bir tarihi."* Japonya'da yayımlanan tüm dergi ve kitapların yüzde kırkını mangalar oluşturuyor. Bütün dünyaya ihraç edilen, farklı dillere çevrilip basılan mangalar yani Japon çizgi romanları, son zamanlarda tasarımcıların, reklamcıların, sinemacıların ve ressamların da ilham almak için sık sık başvurduğu bir kaynak haline geldi.

Yirmi yıldan fazladır çizgi roman konusunda gazeteci, yazar ve yayıncı olarak olarak çalışan, ayrıca çizgi roman sergileri düzenleyen Paul Gravett'in yazdığı Manga: Japon Çizgi Romanının Tarihi, manganın bugüne dek yaşadığı gelişmeyi anlatıyor. Japon kültürüyle ilgili çok önemli ipuçları da veren kitap, Japonya'da kültürel hayatın değişimini ve bu değişimin içinde manganın konumunu, rolünü algılamanızı da sağlıyor.

Gravett manganın ne olduğunu, nasıl ortaya çıktığını, diğer ülke çizgi romanlarıyla ve gelenksel Japon sanatlarıyla olan ilişkisini anlatıyor. Manga sanatının arka planına da bir pencere açıyor ve okurken bir manga sanatçısının, editörünün ve asistanlarının ne şekilde çalıştığına, bir manganın nasıl yaratıldığına tanık oluyorsunuz. Manganın hem eğlenceli hem karanlık örneklerini inceleyen yazar, manganın nasıl zengin bir yelpazede dolaştığını gösteriyor. Kitapta 400′e yakın resimle, bu sanatın hem başyapıtlarından hem de marjinal eserlerinden örnekler veriliyor. "Manga Tanrısı" olarak anılan Osamu Tezuka'ya kitapta özel bir bölüm ayrılmış ve ünlü sanatçı, eserleri, hayatı ve bu sanata getirdiği yeniliklerle anlatılıyor.

Yazar, manganın sadece bilimkurgu ve fantezi öykülerinden oluşmadığını, Miyazaki'nin "Rüzgar Vadisi'nin Nausicaa'sı" adlı eseri gibi çevre sorunlarına eğilen örneklerden savaş ve kahramanlık hikayelerine, eşcinsel aşk öykülerinden spor mangalarına dekakla gelebilecek her konuda manga yazıldığını, çok sayıda şaşırtıcı örnekle gösteriyor. Banana Yoshimoto gibi dünyaca tanınan çağdaş Japon yazarları üzerinde önemli bir etkisi olan manganın, Japonlar için çok şey ifade eden bir edebiyat alanı da olduğunu ortaya koyuyor. İngiliz manga ve anime dergisi Neo'nun verdiği Neo En İyi kitap Ödülü'nü kazanan Manga: Japon Çizgi Romanının Tarihi, son derece kapsamlı bir manga rehberi. Metni Rüstem Baksoy tarafından İngilizce'den çevrilen, Japonca örneklerin de Hüseyin Can Erkin tarafından Türkçeleştirildiği kitapla ilgili detaylı bilgi almak için www.planb.com.tr/manga adresine bakabilirsiniz. Ayrıca örnek sayfaları da görüntüleyebiliyorsunuz. *Arka kapak yazısı
Murat : Hasan abi Avengers dağılmış duydun mu?
Hasan: Duydum duydum toplanın Tellioğulları

kültürelgüncel

Herkese merhaba! Japon çizgi romanı manga hakkında soru-cevaplı yazımı blogumda yayınladım. Bu yazı planladığım bir yazı dizisinin ilk ürünü (aslında ikinci).

Adalardan oluşan bir ülke olmasına rağmen halkının çektiği acılar bitmek, tükenmek bilmeyen ülke Japonya; teknolojisinin üstünlüğü dışında -özellikle son yıllarda- çizgi romanında da dışa açılmasıyla büyük bir atılım gerçekleştirdi. Tabii çizgi roman piyasası dışa açılmadan önce kendi kültüründe yoğurarak oluşturduğu bu özgün sanatın okurları hiç de az değildi. Televizyonun günlük hayatta önemli bir yer tutmaya başlamasının ardından mangalar bu kez ekranlarda boy göstermeye başladı. Dünya çocukları Pokemon, Digimon, Bakugan gibi çizgi filmleri seyrederken, yetişkinlerse gerek yasal, gerekse korsan yollardan "anime" adı verilen dizileri takip etmeyi ihmal etmedi. Öyle ki Japon çizgi kahramanlar sayfalardan sonra ekranlardan da taşarak oyuncak, figür, tişört vb. ürünlere de malzeme teşkil eder oldular.
(...)

Devamı Kültürel Güncel'de...
http://kulturelguncel.blogspot.com/2011/06/felaketlerin-vurdugu-ulkede-9-sanat.html
Peki sadece "devamı" mı? Hayır. Aşağıda isimlerini gördüğünüz kişilerin, sorularıma verdiği değerli yanıtlar da sizleri bekliyor: 

Ege Görgün, Yener Çakmak, Tunç Pekmen, Mişel Simoni, Güneş Semerci, Emre Özdamarlar, Altan Gürdal

V

Gayet keyifli bir yazı olmuş.
Daha uzun ve kapsamlı yazı dizileri bekliyorum senden..
"İstemem,eksik olsun.."

kedidiro

  bir solukta okunan güzel ve keyifli bir yazı...tıpkı diğer kültürel güncel röportajları gibi

kültürelgüncel

Alıntı yapılan: JuDaS2099 - 15 Haziran, 2011, 21:28:34
Gayet keyifli bir yazı olmuş.
Daha uzun ve kapsamlı yazı dizileri bekliyorum senden..
Engin Abi beğenmene sevindim. İlk yazı olduğundan biraz kısa tutayım demiştim. Soru-cevaplar dahil 4 sayfa sürdü gerçi  ;D İnşallah bundan sonraki yazılarda daha uzun bir giriş bölümü okuyacaksınız.
Alıntı yapılan: kedidiro - 15 Haziran, 2011, 21:34:35
  bir solukta okunan güzel ve keyifli bir yazı...tıpkı diğer kültürel güncel röportajları gibi
Teşekkür ederim. Beğenmenize sevindim.  :D

hanac

Alıntı yapılan: hennessy - 14 Mayıs, 2011, 18:32:53
Manga okurları, kadınlar, erkekler, bütün çocuklar, kız çocuklar ve erkek çocuklar için şeklinde beş gruba ayrılır.

Arkadaşlar, manga uzmanlarının yardımına ihtiyacım var.

Sorularım;

Bu 5 grup olayı doğru mu ?
Bu grupların özel adları ne ?
Türkiye'de yayınlanan mangaları bu gruplara göre ayırırsak, hangi manga hangi gruba girer ?

AJİN, BERSERK, BLEACH, ÇELİK SİMYACI, DEATH NOTE, HELLSING, KAHRAMANLIK AKADEMİM,
NARUTO, NORAGAMİ, ONE PIECE, ONE PUNCH MAN, ÖLDÜR YETER, ROSARIO+VAMPIRE,
SUİKAST SINIFI, TILSIM, TİTANA SALDIRI, TOKYO GHOUL, UZUMAKİ, VAMPİR ŞÖVALYE,
WARCRAFT EFSANELER, YALINAYAK GEN, YALNIZ KURT ve YAVRUSU, YEDİ ÖLÜMCÜL GÜNAH

hanac

Dean'den aldığım bilgilere göre;

Grup 1: SHONEN

Erkek genç mangaları; Naruto, Bleach ve One Piece gibi.

Grup 2: SHOJO

Kız genç mangaları; Sailor Moon gibi.

Grup 3: SEINEN

Erkek yetişkin mangaları; Berserk, Hellsing gibi.

Grup 4: JOSEI

Kadın yetişkin mangaları; Türkiye'de h,ç yayınlanmamış olabilir.

Grup 5: ? ? ?

Küçük çocuklara yönelik mangalar.

darbove

Alıntı yapılan: hanac - 04 Temmuz, 2017, 14:49:17
Dean'den aldığım bilgilere göre;

Grup 1: SHONEN

Erkek genç mangaları; Naruto, Bleach ve One Piece gibi.

Grup 2: SHOJO

Kız genç mangaları; Sailor Moon gibi.

Grup 3: SEINEN

Erkek yetişkin mangaları; Berserk, Hellsing gibi.

Grup 4: JOSEI

Kadın yetişkin mangaları; Türkiye'de h,ç yayınlanmamış olabilir.

Grup 5: ? ? ?

Küçük çocuklara yönelik mangalar.
5. grup kodomo diye geçiyormuş genelde okuma yazma öğretmek amacıyla yazılıyorlarmış
The Bird of Hermes is my name, eating my wings to make me tame.

pizagor

Vampire Knight shojo - kız mangası olarak sınıflandırılmasına rağmen aşk üçgeni dışında şiddet içeriği olan ve neden - sonuç ilişkileri içerisinde ilerleyen bir konuya ve tatmin edici açıklamalara, karakterler özelinde anlaşılabilir - açıklanabilir motivasyonlara sahip bir çizgiroman. İlk birkaç sayı 'Ben ne okuyorum yahu!' sorularıyla geçiyor ama sonrasında açılan ve farklılaşan konuyla birlikte neredeyse ilgi çekici ve sürükleyici bir hikayeye dönüşüyor. Türe örnek olarak verilen Sailor Moon'u animesinden hatırlıyorum da ondan bayağı bir farklı Vampire Knight. Göstermelik, komik şiddet yok bu sayfalarda, ölüm de var, öldürme de. Kız mangası olması için biraz fazla ağır bence. Hem her aşk üçgenini kızlarla ilişkilendirecek olsak bir sürü filmi de kız filmi diye yaftalamamız, asla seyretmemiz gerekirdi  :)

Tommikser okutturacağım sana o 'Vampire Knight'ı  :)
İlk Biriktirici... Vampir Dişçisi... Huysuz İhtiyar... KRONİK İTTAPAR!!!
Hayat sana sokak hayvanlarına davrandığın gibi davransın!