Amerikan Çizgi Roman Endüstrisi

Başlatan Mrtekin, 03 Aralık, 2018, 20:43:58

« önceki - sonraki »

0 Üyeler ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Mrtekin

Alıntı yapılan: berkuralcan - 18 Haziran, 2020, 02:42:14
Müsadenizle yine biraz Türkçe kaynak ekleyeyim.

Covid-19 salgını ile birlikte çizgi roman dağıtımının tamamen durması çok büyük bir olaydı. 1930'lardan beri devam eden bir endüstri ilk kez tam olarak durmuş oldu. Ama bu kısa vadeli sürecin ardından, DC'nin Diamond'dan ayrılması çizgi roman sektörü açısından son yirmi yılın en büyük haberi.

Biraz karışık bir konu ama yine elimden geldiğince derledim.

Haberin detayları ve DC'nin yeni dağıtım ağı:

https://www.altevren.net/dc-comics-diamond-comics-ile-calismayi-birakiyor/

Diamond Comics Nedir? Nasıl sektörde bir tekel haline geldiler?

https://www.altevren.net/diamond-comics-nedir-2/

Bu haber çizgi roman sektörü için ne anlama geliyor? Okurları nasıl etkileyecek? Türkiye'deki okurları nasıl etkilemesi muhtemel?

https://www.altevren.net/dc-diamond-ve-cizgi-roman-sektoru/

Merhaba,

Makalelerinizi okudum, teşekkür ederim, oldukça açıklayıcı olmuş. Açıkçası yine aşağıdaki gibi haberleri okuduğumda, ben, olan bitenden, kafamda;

https://www.comicsbeat.com/dc-diamond-split/

a-) DC'nin oturtmak istediği iş modelinde neden 3 adet dağıtım şirketine ihtiyaç duyduğunu çok da anlamadım? Yani kitap türlerinin dağıtım şirketlerine göre ayrımlaştırılması, gerçekten ilginç ve iddialı bir fikir gibi geldi. Yani, eskiden Diamond ile çalışıp tüm işlerini halleden bir çr dükkanı, şimdi DC kitapları temini için 3 adet dağıtım şirketi ile çalışmak zorunda kalacak...Tamam tekel Diamond'un sunduğu şartlar ortadan kalkacak ama bunun tam olarak faydası nerede?:-)

b-) Keza, Diamond'un DC'den elde ettiği dağıtım karı (distribution profit), belki de şimdi daha da azı, bu üç şirkete belli oranlarda bölünecek. Bu 3 şirket, çr toptancı ve perakendecilerine Diamond gibi uygun indirimler sunabilecek mi? Netice de onlar da, ticari olarak, bu indirimler üzerinden hayatlarını devam ettiriyorlar. Okuduğum bir makalede, iş sahipleri şimdiden sunulan indirim oranlarının Diamond'un sunduğundan iyi olmadığını belirterek sızlanmaya başladıkları söyleniyordu.

c-) DC, Diamond ile anlaşmasını sonlandırırken, Diamond'un yeterli ve sürdürülebilir bir nakit akışına sahip olmadığını ve bunun pandemi süresince daha da net ortaya çıktığını da söylemiş. Diamond'un DC'nin ayrılması ile birlikte en az %30'luk bir iş hacmini kaybedeceği öngörülüyorsa, bu Diamond'un ticari geleceğini nasıl etkileyecek? Burada DC'nin Diamond'u iflasa sürükleyip, Marvel'a da sorun yaratma düşüncesi olabilir mi?

d-) Neticede atılan taş, ürkütülen kuşa değdi mi? Burada önemli olan, çr'nin son tüketiciye sunulurken ucuz olması değil mi? Fiyatlarda br ucuzlama olmayacağına göre, "aracının" değişmesi son tüketiciyi çok mu ırgalar?

gibi deli sorulara sahip oldum:-)

Netice itibarı ile, DC "Joker" filminin başarısı ile uygun gördüğü stratejileri (Walmart'ta direkt canlı satış dahil) daha da cüretkar bir şekilde hayata geçirmeye başladı. Marvelin yapamadığını yapma üzerine kurulu bu strateji, kendilerine avantaj sağlayacak mı, hep beraber göreceğiz. Zaten kendiniz bir dağıtım ağı oluşturuyorsanız, doğal olarak amacınız da, üretilen ürünün tüm süreçlerine hakim olarak, sektörde kalıcı olarak bir numaraya oturmayı hedeflemektir. Açıkçası, Marvel'in film segmenti hariç, çok da iyi yönetilemediğini düşünen biri olarak, bunda da başarılı olabilirler gibi geliyor bana.

Birkaç seneye rakamlar ortaya çıktığında, durumu daha da netlikle görürüz.
They drew first blood...

berkuralcan

Alıntı yapılan: Mrtekin - 18 Haziran, 2020, 12:48:27

a-) DC'nin oturtmak istediği iş modelinde neden 3 adet dağıtım şirketine ihtiyaç duyduğunu çok da anlamadım? Yani kitap türlerinin dağıtım şirketlerine göre ayrımlaştırılması, gerçekten ilginç ve iddialı bir fikir gibi geldi. Yani, eskiden Diamond ile çalışıp tüm işlerini halleden bir çr dükkanı, şimdi DC kitapları temini için 3 adet dağıtım şirketi ile çalışmak zorunda kalacak...Bunun faydası nerede?:-)


Burada durum şöyle: Çizgi roman dükkanlarına dağıtım kısmında UCS ve Lunar, kitapçılara cilt dağıtımında Random House var.

Diamond meselesi sadece çizgi roman dükkanlarına dağıtım ile sınırlı. Random House DC'nin zaten daha önceden de çalıştığı dağıtım şirketiydi, yani kitapçılara giden çizgi romanlarla, çizgi romancılara gidenler birbirinden ayrı ağlardı. Random House'un işin çizgi roman dükkanı kısmıyla çok bir bağlantısı olacağını sanmıyorum, o yüzden burada eski durum devam edecek.

Diamond'un daha önceden yaptığı işi iki dağıtım şirketine dağıtmak da aslında bir zorunluluk muhtemelen. Diamond son yirmi beş yıldır bu işi tek başına götüren bir şirket olarak lojistik anlamda çok güçlü. DC'nin bu kadar kısa sürede Diamond'a tek bir rakip çıkartması mümkün değildi, o yüzden işi iki şirkete böldüler. Biraz uluslararası dağıtım meselesini araştırdım yazıları yazarken, şu anda DC "Şu şu şu bölgelerdeyseniz Lunar'dan, bu bu bu bölgelerdeyseniz UCS'ten sipariş verin" gibi bir politika izliyor. Yani iş bölümü yapıyorlar. İki ayrı şirket olmasının temel açıklaması sanırım bu yönde.

Alıntı yapılan: Mrtekin - 18 Haziran, 2020, 12:48:27
b-) Keza, Diamond'un DC'den elde ettiği dağıtım karı (distribution profit), belki de şimdi daha da azı, bu üç şirkete belli oranlarda bölünecek. Bu 3 şirket, çr toptancı ve perakendecilerine Diamond gibi uygun indirimler sunabilecek mi? Netice de onlar da, ticari olarak, bu indirimler üzerinden hayatlarını devam ettiriyorlar. Okuduğum bir makalede, iş sahipleri şimdiden sunulan indirim oranlarının Diamond'un sunduğundan iyi olmadığını belirterek sızlanmaya başlamışlar.


Burası enteresan bir konu.

Dediğim gibi, Random House işin dışında, çünkü onlar zaten kitap dağıtımcısı ve halihazırda Diamond'a göre zaten çok daha büyük bir şirketler. (Karşılaştırma için, Diamond Comics'in net geliri beş yüz milyon dolar civarında verilmiş internette, Random House'un 2017 net geliri üç buçuk milyar dolar.)

Diğer iki şirket için ise şöyle bir mesele var - bunlar tam anlamıyla sıfırdan yaratılmış şirketler değil, daha önceden varolan şirketler bu isimlerle yeni sektöre atılıyorlar. O yüzden, eğer her şey yolunda giderse, bunlar da kısa vadede büyüyüp Diamond gibi oranlarda fiyat uygulamalarına geçebilirler. Tabi asıl mesele her şeyin yolunda gidip gitmeyeceği konusu, Marvel aynı şeyi Heroes World ile denediğinde olanlar malum.

Alıntı yapılan: Mrtekin - 18 Haziran, 2020, 12:48:27
c-) DC, Diamond ile anlaşmasını sonlandırırken, Diamond'un yeterli ve sürdürülebilir bir nakit akışına sahip olmadığını ve bunun pandemi süresince daha da net ortaya çıktığını da söylemiş. Diamond'un DC'nin ayrılması ile birlikte en az %30'luk bir iş hacmini kaybedeceği öngörülüyorsa, bu Diamond'un ticari geleceğini nasıl etkileyecek? Burada DC'nin Diamond'u iflasa sürükleyip, Marvel'a da sorun yaratma düşüncesi olabilir mi?

Marvel'a sorun yaratma düşüncesinin olduğunu sanmıyorum. Belki bizler için biraz işin "acı gerçek" boyutu ama, çizgi roman dünyasında olan hiçbir gelişme artık Marvel'a gerçek anlamda zarar veremez, bu sektörün çok üstüne çıkmış durumdalar.

Öte yandan, Diamond'un geleceği en büyük sorun. En büyük ikinci gelir kaynakları bir anda kesilmiş durumda, ki bu zaten gelir kaynaklarının çok ciddi darbe aldığı Covid-19 sürecinde yaşandı. Şimdilik bu cepheden gelen resmi açıklamalar olumlu, ama bu süreçten etkilenmemeleri imkansız.

Buradaki sonuçlar da vahim olabilir. Diamond'un yaşayacağı ciddi bir finansal kriz, bütün çizgi roman sektörünü derinden etkiler. Burada da asıl zararı gören Marvel - DC gibi medya devi şirketler değil, tek gelir kaynakları dükkanlarda sattıkları çizgi romanlar olan ufak yayıncılar olur. Burası bence işin en korkutucu kısmı.

Alıntı yapılan: Mrtekin - 18 Haziran, 2020, 12:48:27
d-) Neticede atılan taş, ürkütülen kuşa değdi mi? Burada önemli olan, çr'nin son tüketiciye sunulurken ucuz olması değil mi? Fiyatlarda br ucuzlama olmayacağına göre, "aracının" değişmesi son tüketiciyi çok mu ırgalar?

Burada bence temel mesele, zaten kendi içinde sıkıntılı olan bir endüstrinin, çeyrek asırdır değişmeyen dengelerinin değişmiş olması.

Bir okur olarak, Remzi Kitabevi'nden veya D&R'dan aldığım bir kitabın dağıtım süreci beni zerre ilgilendirmez. Ama iş çizgi roman sektörü olunca, böyle bir kararın iki - üç yıl içinde bütün çizgi roman okuma deneyimimi değiştirme potansiyeli bulunuyor. Kötünün kötüsü bir senaryoda ciddi anlamda bir kriz ihtimali bile var.

Hatta, ufak ve önemsiz bir konu olsa bile şimdiden Türkiye'de bazı alışkanlıklar bitiyor; tek seferde tüm yeni çizgi romanların gelmesi gibi. O yüzden evet, her şey yolunda giderse sorun yok ama önümüzdeki süreç oldukça merak uyandırıcı  :)

Mrtekin

Cevaplar için çok teşekkürler, @berkuralcan.
They drew first blood...

xmenac

Zor bir uyum dönemi olacak gibi görünüyor. Özellikle çizgi roman dükkanları, İngilizce fasikülde neredeyse tamamen Diamond'ın dağıtım periyotları ve iskontolarına göre satış stratejilerini belirlerken şimdilerde epey belirsiz bir sürecin netleşmesini bekleyecekler.

Bunca yıldır Diamond'a alternatif oluşmaması da çok anlaşılabilir bir konu değil benim için. Öyle ki, fasiküller için temin periyotunu kısaltmaları da birkaç sene öncesine tekabül ediyor. Ondan önce çok daha uzun süre bekleniyordu bir fasikülün temini için. İşin iskonto kısmındaki detayları bilmiyorum ama halihazırda çoğu çizgi roman dükkanı fasikülleri etiket fiyatıyla sattığı için okur olarak pek bir fiyat avantajı da olmuyordu. Yurtdışı ile aynı fiyata alınabilir olması yeterli görülmüş intibası oluşuyor bende.

Streaming servisler hem müzik hem de film alanında bu kadar yaygınlaşmışken, öte yandan e-kitap gibi yükselen bir trend varken bu iş de artık dijital ağırlıklı olmalı kanaatindeyim. Gerek Marvel Unlimited, gerekse DC Universe bu iş için uygun altyapıya sahip, farklı ülkeler için farklı lisanla alternatif sunmaları kâfi gelecektir. En azından edisyonun baskısı nasıl olmuş, grafik işçiliği yeterli mi, çeviri neden böyle yapılmış gibi tartışma konuları da nihayete ermiş olur. Öte yandan matbu eser tercih eden okur ve koleksiyonerler için de yine alternatif bir satış kanalını daha düşük bir ölçekte sürdürebilir.

pizagor

Alıntı yapılan: xmenac - 18 Haziran, 2020, 20:11:27

Bunca yıldır Diamond'a alternatif oluşmaması da çok anlaşılabilir bir konu değil benim için. Öyle ki, fasiküller için temin periyotunu kısaltmaları da birkaç sene öncesine tekabül ediyor. Ondan önce çok daha uzun süre bekleniyordu bir fasikülün temini için. İşin iskonto kısmındaki detayları bilmiyorum ama halihazırda çoğu çizgi roman dükkanı fasikülleri etiket fiyatıyla sattığı için okur olarak pek bir fiyat avantajı da olmuyordu. Yurtdışı ile aynı fiyata alınabilir olması yeterli görülmüş intibası oluşuyor bende.


Gerekli Şeyler Nişantaşı Reasürans'ta ilk açılddığında - ki 1993 senesi olabilir, yanlışsam beni düzeltin - fasikülün çok daha yüksek olan Kanada Doları olarak etiket fiyatı x Amerikan Doları kuru üzerinden satılırdı. Ama 1988 - 1992 aralığında Kadıköy Akmar'ın üst katında İncirlik üssünden geldiği söylenen gıcır gıcır comics fasikülleri satan o güzelim dükkanda bu işler çok daha hesaplıydı. Ortaokul - lise harçlığımla on - onbeş fasikül alabilirdim. Maalesef o noktayı zaman içerisinde kaybettik :)
İlk Biriktirici... Vampir Dişçisi... Huysuz İhtiyar... KRONİK İTTAPAR!!!
Hayat sana sokak hayvanlarına davrandığın gibi davransın!


Mrtekin

https://www.google.com.tr/amp/s/www.cbr.com/diamond-comic-distributors-parent-company-leadership-restructuring/amp/

Diamond'ın ana hissedarı olduğu ("parent company") Geppi Family Enterprises şirketindeki yeni bir organizasyonel yapılandırma akabinde Steve Geppi (Diamond'un kurucusu) yeniden tüm ipleri ele aldı. Eski Başkan'a yol verildi. Bakalım sonraki gelişmeler nasıl şekillenecek?
They drew first blood...

Mrtekin

They drew first blood...

Mrtekin

Sektörün güncel durumu ile ilgili çok çarpıcı bilgi ve analizler var:

https://www.google.com.tr/amp/s/www.comicsbeat.com/report-comics-had-their-biggest-year-ever-in-2020-despite-the-pandemic/

"Comics are not dying, they are thriving." diye de bağlamışlar, sektör, pandemide (özellikle dijitalde) satışlarını artırmış...
They drew first blood...

DAMPYR

NASA, ilk çizgi romanını yayınladı: First Woman
'First Woman: NASA's Promise for Humanity' adlı çizgi roman, NASA tarafından yayınlandı. Çizgi roman, Ay yüzeyine inen ilk kadın Callie Rodriguez'in serüvenini aktarıyor.



ABD Ulusal Havacılık ve Uzay Dairesi (NASA), tarihinde ilk kez Ulusal Çizgi Roman Günü için interaktif, dijital bir çizgi roman yayınladı. 'First Woman: NASA's Promise for Humanity' adlı çizgi roman, 40 sayfaya yayılan bir hikâyeden oluşuyor ve Ay'ı keşfeden ilk (kurgusal) kadın olan Callie Rodriguez'e odaklanıyor.

Sputnik'in haberine göre, Brad Gann ve Steven List tarafından yazılan ve Kaitlin Reid tarafından çizilen çizgi romanda yer alan hikâyeye göre, Ay'a inen ilk kadın ve ilk siyah kişi olarak kurgulanan Callie, ajansın yakın hedeflerinden biri olan Artemis görevine katılıyor. Çizgi romanın ilk sayısı, Ulusal Çizgi Roman Günü onuruna cumartesi günü ücretsiz olarak yayınlandı. Eser ayrıca NASA'nın internet sitesinde de bulunuyor.